با نزدیک شدن دی ماه، زیاد دانش آموزان کنکوری، یک دغدغه مهم پیدا می کنند و آن نگرانی هم این است که چطور با پیش آمدن وقت امتحانات، هم جهت کنکور و هم جهت امتحانات آخر ترم درس بخوانند…

در دی ماه چگونه درس بخوانیم؟ بخش دوم

در دی ماه چگونه درس بخوانیم؟ بخش دوم

با نزدیک شدن دی ماه، زیاد دانش آموزان کنکوری، یک دغدغه مهم پیدا می کنند و آن نگرانی هم این است که چطور با پیش آمدن وقت امتحانات، هم جهت کنکور و هم جهت امتحانات آخر ترم درس بخوانند.

زمانی این نگرانی جهت گروهی از دانش آموزان کنکوری زیاد می شود که آنها می بینند داوطلبان پشت کنکوری، بدون داشتن چنین مسأله ای با خیال راحت و آرامش بیشتر، فقط در حال مطالعه جهت کنکور هستند و مورد نیاز نیست كه برنامه خود را میان مطالعه دروس امتحانی و کنکور تقسیم کنند یا جهت مطالعه به این صورت سردر گم شوند. علاوه بر برنامه ریزی خوب و قوی، یکی دیگر از پرسشها و مسائلی که دانش آموزان با آن مواجه هستند، این است که نم یدانند در ایام امتحانات آخر ترم، به چه شیوه ای (تستی یا تشریحی) درس بخوانند یا اینکه بعد از مطالعه، چگونه به صورت تستی کار کنند.

در دی ماه چگونه درس بخوانیم؟ بخش دوم

خلّق باشید
یکی از دلایلی که بسیاری از دانش آموزان فکر می کنند مطالعه در ایام امتحان، کمکی به کنکور آنها نمی کند، این است که مطالعه دروس را صرفاً جهت پاسخ دادن به سؤالات و به اصطلاح به صورت شب امتحانی انجام می دهند. این عنوان باعث می شود تا بخش زیادی از مطالب، فراموش شده است و در کنکور مورد استفاده قرار نگیرد؛ ولی در این میان، داوطلبانی نیز هستند که با خلّقیت، از این لحظات به نحو احسن استفاده می کنند. شما هم تلاش کنید خلّق باشید؛ مثلاً در وقت امتحانات، درس های امتحانی را که در پیش دارید محور مهم قرار دهید و زیاد به آنها بپردازید، ولی بخشی را هم، با توجه به شرایط خود در برنامه، به آزمون زدن درس ها یا مطالعه دروس پایه در حد امکان تخصیص داده شده است دهید؛ البته به خاطر داشته باشید که جهت خلّق بودن، ابتدا باید استراتژی ها مشخص شود و شما بتوانید بعضی از تصمیم ها را جهت خودتان بگیرید؛ ضمناً این نكته هم مهم است که بدانید شرایط شما در آن درس چگونه است و چقدر وقت دارید و چه کارهایی را جهت موفقیت در امتحان آن درس باید انجام دهید. هنگامی که به همه این سؤالات پاسخ دادید، می توانید زمانی را هم به کارهای مطالعاتی غیر امتحان تخصیص داده شده است دهید.

جای آزمون در دوره امتحانات
بسیاری از داوطلبان، هنگام مطالعه هر مبحث یا درس یا در آخر هفته یا در وقت مرور یک درس، بخشی از وقت و وقت مطالعه را به آزمون زنی تخصیص داده شده است می دهند. با توجه به اینکه امتحانات، زیاد به صورت تشریحی برگزار می شود، این سؤال جهت زیاد داوطلبان به وجود می آید که اگر مطالعه دروس در این دوره به موفقیت ما در کنکور کمک می کند، بعد جای آزمون زنی در این وقت کجاست.
باید اشاره کرد که آزمون زنی در مباحثی از دروس که در امتحان می آید به شما کمک می کند تا از طرفی، خود را به شیوه کنکوری هم بسنجید، و از طرف دیگر، از مطالعه مجدد آن مباحث تا حد زیادی بی نیاز شوید. عالی ترین کار در این دوره، مطالعه درس های
امتحانی و حل تعدادی آزمون بعد از مطالعه مباحث هر درس، مطالعه کتاب، جزوه و حل پرسشها تشریحی است.

از وقتتان به صورت بهینه استفاده کنید
در این روزها، شما عزیزان، وقت مطالعه زیادی به واسطه تعطیلات ایام امتحانات آخر ترم دارید و با توجه به این وقت خیلی خوب، می توانید چالش ها و مشکلاتی را که درس های امتحانی داشته اید اصلاح کنید. اگر بر این مباحث تسلطّ دارید، می توانید با احتیاط، دروس پایه را نیز درس به درس در برنامه خود قرار دهید؛ البته پیشنهاد می شود که دروس پایه مرتبط در کنار درس های امتحانی مطالعه شود تا باعث یادگیری بهتر مطالب گردد؛ به عنوان مثال، در درس فیزیک، مبحث سینماتیک با هم مطالعه شود؛ در ضمن، دانش آموزان می توانند مرور دروس پایه غیر مرتبط را هم در صورت داشتن وقت و نیاز به مطالعه در مواقع خستگی به عنوان زنگ تفریح در برنامه خود داشته باشند.

دی ماه و پیش خرید رتبه ها
با توجه به اینکه در حال حاضر، معدل کل در کنکور دارای ضریب تأثیر هست، بنابراین، نحوه مطالعه شما و نمره ای که در هر درس در امتحان می گیرید به نوعی در رتبه کنکور شما هم مؤثر هست؛ بعد شما عزیزان، نه تنها نباید به امتحانات به چشم یک مزاحم جهت مطالعه کنکوری خود نگاه کنید، بلکه باید به عنوان یک فرصت، تا جایی که امکان دارد، از این شرایط جهت بهتر کردن معدل خود و به طور ضمنی رتبه تان در کنکور بهره بگیرید.

پدر و مادرها! شرایط را درک کنید
پدر و مادرهای عزیز! حتماً باید توجه داشته باشید که دانش آموزان کنکوری جهت موفقیت در امتحانات و کنکور در شرایط خاصی هستند و ممکن است كه استرس و اضطراب ناشی از امتحانات و کنکور در این دوره، فشار دو چندانی را به فرزند کنکوری شما وارد
کند؛ بعد تلاش کنید كه او را درک کرده و در هر فرصتی با امید دادن و دلگرمی بخشیدن به وی، جهت هر چه بهتر طی شدن این مرحله، به او کمک و یاری رسانید. در پایان، توجه همه شما عزیزان را به نکات زیر نیز جلب می كنیم:
۱٫ تشابه سؤال های کنکوری با کتاب درسی را مورد نظر قرار دهید.
۲٫ پتانسیل سؤال های کتاب درسی و مفاهیم آن را جهت طرح تست، با دقت بررسی کنید.
۳٫ آزمون ها را بدون در نظر گرفتن گزینه ها و به عنوان سؤال تشریحی حل کنید.
۴٫ فراموش نکنید که مرز بین آزمون و سؤال تشریحی، در سال های اخیر کم رنگ شده است هست؛ بنابراین، مطمئن باشید بسیاری از مطالبی که در ایام امتحانات دی ماه مطالعه می کنید، سهم قابل توجهی در بودجه بندی سؤالات آزمون سراسری دارند؛ بعد وقت طلایی مطالعه آنها را از دست ندهید.
۵٫ درصد قابل توجهی از سؤالات کنکور، از متن، مثال، تمرین، پرسش، فعالیت و تصویرهای کتاب درسی هست؛ بنابراین، مورد نیاز است كه در همه موارد کتاب درسی تمرکز کنید.
۶٫ در هنگام مطالعه جهت امتحان، اولویت با تسلّط پیدا كردن بر مطالب تشریحی هست. اگر بر مطالب مفهومی و تشریحی تسلط داشته باشید، می توانید به آزمون ها پاسخ دهید؛ ولی تصویر این قضیه اشتباه است.

بخش یادگیری سایت تبیان

واژه های کلیدی: دانش آموزان کنکوری | برنامه ریزی | آزمون سراسری | امتحانات | مطالعه | برنامه | چگونه | برنامه | امتحان

در دی ماه چگونه درس بخوانیم؟ بخش دوم

در دی ماه چگونه درس بخوانیم؟ بخش دوم


برچسب ها: , , , , , , ,