یکی از کارهایی که هر یک از شما داوطلبان عزیز در وقت آمادگی جهت کنکور، به منظور نتیجه گیری بهتر می توانید انجام دهید، به کارگیری شگرد تندخوانی هست.

با تندخوانی نتیجه بهتری بگیریم - بخش دوم

با تندخوانی نتیجه بهتری بگیرید – بخش دوم

در مطلب قبل خواندیم که یکی از کارهایی که هر یک از شما داوطلبان عزیز در وقت آمادگی جهت کنکور، به منظور نتیجه گیری بهتر می توانید انجام دهید، به کارگیری شگرد تندخوانی هست.

مزایای تندخوانی

زیرلب خوانی

مانند بلندخواندن، زیر لب خوانی نیز یکی از موانع مهم تندخوانی هست. زیر لب خوانی، عبارت است از زمزمه کلمات، به طوری که صدای خواندن کلمات را در گوش خود بشنوید. حرکت دادن لب هنگام خواندن نیز حالتی از زیر لب خوانی هست. این عادت غلط نیز مانع تندخوانی هست. لیکن در این نوع مطالعه کردن، حداکثر سرعت مطالعه شما متناسب با سرعت حرف زدن هست. یعنی دویست کلمه در دقیقه و حتی کمتر از آن که سرعت خیلی پایینی هست. جهت مطالعه با سرعت زیاد و درک اوج باید بی صدا بخوانید. یعنی بین نگاه و مغز خود رابطه مستقیم برقرار کنید. حتما به این عنوان توجه داشته باشید که مغز و نگاه جهت مطالغعه، نیازی به شنیدن کلمات به منظور درک معنای آن ندارد.

تلفظ و تکرار کلمات در ذهن

تلفظ و تکرار کلمات در ذهن هم، به علت هنگامی که که از داوطلب در هنگام مطالعه می گیرد، از موانع تندخوانی هست. در این حالت، لب ها بی حرکت هستند و ارتعاشی در گلو احساس نمی شود . ولی کلمات در ذهن تکرار می شوند، جهت ترک این عادت در حین خواندن، تلاش کنید با مجسم کردن صحنه یا تصویر آنچه که انجام می شود، ذهن خود را مشغول کنید.

با تندخوانی نتیجه بهتری بگیریم – بخش دوم

استفاده نادرست از راهنما

انگشت گذاری یا به کار بردن انگشت، مداد یا هر وسیله ی دیگری، اگر موجب توقف و کند خواندن شما شود، نادرست هست. ولی اگر سرعت حرکت انگشت زیاد شود و چشم ها تابع حرکت دست باشند، آن گاه دیگر مانع محسوب نمی شوند.

برگشت خوانی

برگشت خوانی، یعنی برگشتن به کلمات یا خطوط قبلی و دوباره خواندن آنها که بسیاری از داوطلبان به علت وسواس زیاد در مطالعه آن را انجام می دهند. این عادت غلط، یکی از بدترین و وقت گیر ترین عادت های نامناسب در مطالعه استکه باید از بین برود. جهت اینکه مسئله برگشت خوانی خود را برطرف کنید، تلاش نمایید که وسواس در مطالعه را از خود دور کنید. لیکن برگشت خوانی، زیاد در میان داوطلبانی اتفاق می افتد که مدام گمان میکنند مطلب یا مطالب قبلی را بخوبی یاد نگرفته اند یا آن مطالب در ذهنشان ثبت نشده هست. زاه ساده این است که کارتی را تهیه کنید و بعد از خواندن هر پاراگراف، کارت را روی آن قرار دهید تا دوباره به آن برنگردید. تلاش کنید که با قراردادن کارت، دیگر به عقب بازنگردید ولی اگر باز هم دچار استرس شدید، مطلب قبلی را جهت خودتان توضیح دهید یا نکات کلیدی اش را جهت خود بازگو کنید. حتما به خود بگویید: (من دارم خلاصه نویسی میکنم و چندین بار مجبورم که این مطلب را مرور کنم، بعد فعلا مورد نیاز نیست که دوباره به عقب برگردم، در حالی که اطمینان دارم آن را بخوبی یاد گرفته ام).

میدان دید محدود

یکی از موانع تندخوانی، این است که با یک کانون دید محدود و بی انعطاف، مطالعه کنید. چون چشم هایتان را عادت داده اید که هر بار فقط یکی دو کلمه را ببینند. این امر سرعت شما را شدیدا کم میکند . یک داوطلب خوب اجازه نمی دهد که چشمش بیش از یک لحظه روی جند کلمه یا نشانه مکث کند. عالی ترین توصیه در این زمینه آن است که جهت دیدن بیش از یک کلمه در هر بار، از حرکت دادن سر جلوگیری کنید و فقط چشم های خود را حرکت دهید.

شگردهای تندخوانی

علاوه بر نکاتی که در اوج اشاره شد و شما داوطلبان عزیز جهت اصلاح روند مطالعه و تندخوانی باید به آن توجه داشته باشید، شگردهای تندخوانی که در ذیل می آید نیز از بااهمیت ترین نکاتی است که باید آنها را بکار بندید :

یکی از کارهایی که هر یک از شما داوطلبان عزیز در وقت آمادگی جهت کنکور، به منظور نتیجه گیری بهتر می توانید انجام دهید، به کارگیری شگرد تندخوانی هست.

سطحی خوانی

در تندخوانی، نخستین قدم، سطحی خوانی جهت یافتن اندیشه و منظور مهم نویسنده هست. بنابراین، تمام مطالب موجود در متن مورد نظر را به غیر از اندیشه و توصیه مهم هر پراگراف نادیده بگیرید. این نخستین تجربه شما در از بین بردن بخش بزرگی از مطالب متنی است که مطالعه میکنید. این کار را بدون هیچ گونه احساس گناه انجام دهید و دلواپس نباشید. فقط تلاش کنید که مقصود مهم و توصیه مورد نظر نویسنده را دریابید و با علاقه ادامه دهید. جهت انجام بهتر این کار، باید سرعت خواندنتان را زیاد کردن دهید، فهزست مطالب را نگاه کنید به عناوین مهم و فرعی توجه کنید و با مرور اجمالی از اصل مطالب آن سر در آورید .

اعتما به نفس داشته باشید

همان گونه که قبلا گفته شد، یکی از موانع تندخوانی، برشگت به عقب و دوباره خوانی هست. به عنوان یک داوطلب باید به این عنوان توجه داشته باشید که دوباره خوانی، زمانی اتفاق می افتد که شما حس می کنید مطلب را به خوبی یاد نگرفته اید. اینکه در هنگام مطالعه، شما به مطالبی برخورد کنید که در مطالعه اول و حتی دوم آن را یاد نگرید، مساله ای عادی هست. ولی اگر زیاد روی آن مطلب وقت گذاشته و ذهن خود را درگیر کنید این موضوع، چندان عادی نیست. همه ما بعضی از دروس را راحت تر و بهتر و بعضی را دیرتر یاد می گیریم و این مساله به توانایی ما در یادگیری آن دروس بر می گردد. بعد هنگامی که به دروسی می رسید که یادگیری آن برایتان مسئله هست، تمام تلاش خود رادر فهمیدن مطلب اعمال کنید. ولی اعتماد به نفس داشته باشید و بدون اینکه دچار وسواس شوید، با یک خلاصه نویسی خوب به سراغ مطلب یا درس دیگری بروید و به خود اطمینان دهید که نکات مورد نیاز را بخوبی میدانید.

حتما با این توصیه توجه کنید که برگشت به عقب،به این معنی نیست که شما باید مطالب را بدون یادگیری کامل رها کنید و بروید. بلکه به این معنی است که دچار وسواس مشوید. بعد اکر احساس میکنید که مطلبی را بخوبی نمی دانید، تا جایی که می توانید و آن مطلب مهم هست، بر یادگیزی آن اصرار نکنید. ولی اگر مطلبی را یاد گرفته اید و در مورد آن دو دل هستید، برگشت به عقب نداشته باشید.

افزایش میدان دید

چشم، تنها وسیله جهت دیدن و به عبارت دیگر یک عامل واسطه هست. ما با چشم نمی خوانیم، بلکه این کار را با مغزمان انجام می دهیم. چشم، تنها تصویرهای را به مغز انتقال یافته میکند، ولی عمل مهم دیدن در مغز انجام می شود. چشم، اگر خوب آموزش دیده باشد، می تواند چند کلمه را در آن واحد تصویر برداری و به مغز ارسال کند. مغز، در مقایسه با چشم، از سرعت بیشتری برخوردار هست. شما باید به چشمان خود بیاموزید که به جای تک تک کلمات، مجموعه ای از کلمات را شکار کند. به این ترتیب، چشم در یک سطر،توقف های کمتری خواهد داشت. مرکز بینایی در مغز، هم خیلی سریع و هم خیلی توانمند هست. یه طوری که حتی اگر بخشی از کلمه را ببیند، قادر به کشف آن خواهد بود. تلاش شما جهت زیاد کردن میدان دید مهم هست. لیکن ما در آزمون سراسری به مطالبی برمی خوردیم که یا چندان مهم نیستند یا قبلا به خوبی آنها را یاد گرفته ایم و نیاز چندانی به دقت و صرف وقت ندارند.

تمرکز

یکی از عواملی که تندخوانی را تسهیل میکند،تمرکز هست. اگر در هنگتم مطالعه تمرکز نداشته باشید، ذهن شما به جای پرداختن به مطلب اصلی، به چیز دیگری معطوف می شود. به عبارت دیگر، دچار حواس پرتی می شود. بعد با بهره گیری از شگردهای تمرکز حواس، تلاش کنید که افکار خود را متمرکز کنید تا مطالب را سریع تر و بهتر یاد بگیرید.

نکته برداری

برای اصلاح سرعت مطالعه خود، از شگرد توصیه برداری استفاده کنید. لیکن توصیه برداری، بسیار کارآند و بافایده هست. در توصیه برداری باید فقط کلماتی یادداشت شوند که بار معنایی داشته باشند. یک واژه کلیدی، هم خودش دارای اهمیت است و هم آنچه را که تداعی می کند . بنابراین،یک کلمه یا یک تصویر کلیدی، باید هم تداعی کننده مفهوم مهم باشد و هم حجم زیادی از اطلاعات مربوط به آن مفهوم را به ذهن بیاورید. شما می توانید توصیه برداری را در گوشه های کتاب خود انجام دهید تا با مطالعه مجدد،بهتر به خاطر آورید که این نکات مربوط به چه مطالبی بوده هست.

با تندخوانی نتیجه بهتری بگیریم – بخش دوم

علاوه بر مطالب بالا، جهت اصلاح سرعت مطالعه خود، به نکات زیر توجه کنید :

۱-اجازه ندهید که در هنگام مطالعه، دیدتان دچار سرگردانی شود.

۲-واژه ها

گروه بندی کنید و یک جمله را در آن واحد بخوانید و سپس تمرین کنید تا در قدم بعدی، جملات را دسته بندی کرده و مفهوم کلی یک پاراگراف را از آن استخراج کنید.

یکی از کارهایی که هر یک از شما داوطلبان عزیز در وقت آمادگی جهت کنکور، به منظور نتیجه گیری بهتر می توانید انجام دهید، به کارگیری شگرد تندخوانی هست.

۳-هیچ گاه به عقب باز نگردید، لیکن بازگشت مکرر به عقب جهت بازخوانی قسمت های درک نشده، بمراتب وقت گیر تر از مطالعه مجدد یک مطلب به روش تندخوانی هست.

۴-به زور هدفمند مطالعه کنید. نشانه خود را از مطالعه هر مطلبی از پیش تعیین کنید و از خود بپرسید که چه نوع اطلاعاتی را می خواهید کسب کنید. انجام این کار باعث می شود تا شما اطلاعات غیر ضرور و حاشیه ای را در فرآیند مطالعه خود از بین بردن کنید.

۵-یا صدای بلند مطالعه نکنید. سرعت ادا کردن و صحبت کردن، بسیار کمتر از ظرفیت یادگیری و مطالعه ی شماست. در فرایند مطالعه باید چشم ها و مغز درگیر باشند. سرعت قوه بینایی شما بسیار بیستر از سرعت تکلم شماست. بنابراین، از تلفظ حروف و واژه ها حین مطالعه خودداری کنید. شما حین خواندن در ذهن خود نیز اصوات مرتبط با حروف و واژه ها را بیان کنید. این همان ندای درون شماست. زمانی که به اصطلاح در دلتان مطلبی را می خوانید، انجام این کار بدیم معنی است که بعد از دیدن یک کلمه صبر می کنید تا صدای مرابط با آن کلمه (تلفظ) در ذهنتان کامل می شود، و سپس به سراغ کلمه بعدی می روید. این عادت نیز سرعت مطالعه شما را کم کردن می دهد . به یاد داشته باشید که از بین بردن کامل این صداها در مغز و ذهن غیر ممکن هست، ولی می توان آنها را به حداقل رساند.

۶-در محیط مطالعه خود، عوامل حواس پرتی را از بین بردن کنید.

با تندخوانی نتیجه بهتری بگیریم – بخش دوم

۷-تمرکز خود را حین مطالعه حفظ کنید، بدهید مفهوم که در حین خواندن مطلبی، در آن واحد، هرگز به چیز دیگری فکر نکنید.

مرکز یادگیری سایت تبیان

واژه های کلیدی: یادگیری | بازخوانی | مطالعه | کلمات | تمرکز | خواندن |


برچسب ها: , , , , ,