یکی از کارهایی که هر یک از شما داوطلبان عزیز در وقت آمادگی جهت کنکور، به منظور نتیجه گیری بهتر می توانید انجام دهید، به کارگیری شگرد تندخوانی

با تندخوانی نتیجه بهتری بگیرید - بخش اول

با تندخوانی نتیجه بهتری بگیرید – بخش اول

یکی از کارهایی که هر یک از شما داوطلبان عزیز در وقت آمادگی جهت کنکور، به منظور نتیجه گیری بهتر می توانید انجام دهید، به کارگیری شگرد تندخوانی هست. شاید با خود بگویید که ما فعلاً به وقت جمع بندی مطالب و مرور آن نرسیده ایم و الان جهت تندخوانی سریع هست.

با تندخوانی نتیجه بهتری بگیرید – بخش اول

شما عزیزان باید بدانید که اگر این مهارت را از همین الان در وقت مطالعه و آمادگی جهت کنکور خود تمرین کنید، می توانید بخوبی در وقت خود جهت مطالعه بهتر صرفه جویی کنید؛ از طرف دیگر، عده بسیار زیادی از شما هنگام مطالعه، دچار وسواس زیادی می گردید و این وسواس، که با کندخوانی بالایی همراه هست، با مطالعه عمیق و اصولی اشتباه گرفته می شود؛ در حالی که یک داوطلب موفق می تواند با تندخوانی نیز مطالب را بخوبی به خاطر سپرده و در وقت خود نیز صرفه جویی کند؛ بعد اگر جزو آن دسته از داوطلبانی هستید که هنوز با شگرد تندخوانی آشنا نشده و وقت زیادی را صرف مطالعه مطالب درسی کنکور می کنید، این مقاله را مطالعه کنید و مطمین باشید که اگر از همین الان این شگرد ها را به کار گیرید، در مسیر آمادگی جهت کنکور موفق تر خواهید بود.

مزایای تندخوانی

۱- صرفه جویی در وقت

مهم ترین و مهم ترین مزیت تندخوانی، صرفه جویی در وقت مطالعه و جلوگیری از اتلاف وقت هست؛ لیکن تندخوانی، سرعت مطالعه را بین پنج تا شش برابر زیاد کردن می دهد. اگر از جمله داوطلبانی هستید که تاکنون مطالعه ای معمولی داشته اید و از هم اکنون تصمیم دارید تا با تندخوانی پیش بروید، باید به خاطر داشته باشید که اولاً میزان پیشرفت سرعت شما به مقدار تمرین، پشتکار و جدیت علاقه، انگیزه و همت شما بستگی دارد و هر چه تمرینات تندخوانی را زیاد انجام دهید، موفق تر خواهید بود، و دوم اینکه اگر فکر می کنید انجام تمرینات و نکات مربوط به تندخوانی، به علت مبتدی بودن و حساسیت شما در انجام درست این تمرینات، خود باعث اتلاف وقت شما می شود از انجام آن در حال حاضر خودداری کنید؛ لیکن بیش از هر چیز دیگری، موفقیت شما در آزمون سراسری مهم است.

۲- جلوگیری از حواس پرتی یا عدم تمرکز

یکی از کارهایی که هر یک از شما داوطلبان عزیز در وقت آمادگی جهت کنکور، به منظور نتیجه گیری بهتر می توانید انجام دهید، به کارگیری شگرد تندخوانی

یکی دیگر از مزایای تندخوانی، جلوگیری از حواس پرتی هست؛ لیکن زمانی که شما به صورت کند و غیرصحیح مطالعه می کنید دچار عدم تمرکز می شوید. تصور کنید که به کندی در حال مطالعه هستید؛ در این شرایط، راحت تر می توانید خوراکی خورده، تلویزیون نگاه کرده یا به صحبت های اطرافیانتان گوش کنید؛ در حالی که شخصی که با سرعت اوج در حال مطالعه هست، مجبور است که جهت اوج بردن دقت خود، زیاد تمرکز کند؛ بعد تندخوانی، چاره ای است جهت افرادی که می گویند: «هنگام مطالعه تمرکز ندارم.»

۳- زیاد کردن انگیزه و علاقه نسبت به مطالعه

حتماً جهت شما هم پیش آمده است که مطلبی را با علاقه شروع به مطالعه می کنید، ولی کمی بعد از مطالعه آن خسته می شوید و کتاب را کنار می گذارید. یکی از عوامل بروز این خستگی، کندخوانی هست. هنگامی که به صورت آهسته و کند می خوانید، حواستان پرت و چشمانتان خسته شده است و در نتیجه نسبت به مطالعه بی علاقه می شوید؛ البته این عنوان به آن معنی نیست که حتی اگر مطلبی را بلد نیستید، روی آن فکر نکرده و سرسری از آن مطلب بگذرید؛ چون اساس مطالعه، یادگیری است و شما تا هنگامی که مطالعه خود را در مورد یک مطلب کامل نکرده اید، نباید به سراغ عنوان دیگری بروید؛ بلکه این به آن معنی است که با درگیر کردن مغز و حواس خود روی یک مطلب راحت، که بسیار سریع تر می توانید آن را یاد بگیرید، انگیزه خود را بری ادامه مطالعه و یادگیری اوج ببرید.

۴- جلوگیری از خستگی

یکی از مزایای تندخوانی، این است که از خستگی سریع هنگام شما در وقت مطالعه جلوگیری می کند. اگر شما جزو آن دسته از افرادی باشید که در مطالعه به کندی پیش می روید، ممکن است که دچار خستگی معنوی یا جسمی شوید. در خستگی جسمی به علت کندخوانی، کم کم شروع به لم دادن می کنید، خمیازه می کشید، خود را کش و قوس می دهید و در نهایت دراز می کشید. در آخر هم شاید خوابتان ببرد؛ لیکن از نظر جسمی خسته می شوید. همچنین، علت دیگر خواب آلودگی هنگام مطالعه، خستگی چشم است که از معایب کندخوانی هست؛ علاوه بر این، درک کم در هنگام کندخوانی، نیز باعث ایجاد خستگی ذهنی می شود.

با تندخوانی نتیجه بهتری بگیرید – بخش اول

موانع تندخوانی

قبل از اینکه به فنون تندخوانی اشاره کنیم، بهتر است عادات غلطی را که باعث کندخوانی می شود بشناسید و تلاش کنید که با برطرف کردن آنها، زمینه مورد نیاز را جهت یادگیری فنون مطالعه سریع در خود ایجاد کنید. مطمین باشید که اگر تندخوان حرفه ای هم نشوید، برطرف کردن این عادات غلط، کیفیت مطالعه شما را زیاد کردن می دهد و قدرت یادگیری تان را اوج می برد.

نگرانی از درک کم یا نفهمیدن مطلب

بسیاری از افراد کندخوان گمان می کنند که کند خواندن باعث درک بهتر مطلب می شود؛ ولی این عقیده اشتباه هست. جهت ترک این عادت، واژه خوانی را کنار بگذارید و عبارت خوانی را جایگزین آن کنید؛ لیکن انسان در یک نگاه، توانایی استخراج شش کلمه، و در هر ثانیه توان استخراج بیست و چهار کلمه از یک متن را دارد؛ علاوه بر این موضوع، یادتان باشد که آهسته خواندن، به معنی درک کردن کامل مطلب نیست؛ بلکه جهت دانستن این عنوان که آیا شما مطلب را خوب یادگرفته اید یا نه، راه های دیگری نیز وجود دارد؛ مثلاً از خودتان سؤالی بپرسید، تستی بزنید و یا مطالبی را که خوانده اید به صورت خلاصه ارایه دهید. آن وقت بهتر متوجه خواهید شد که مطلب را تا چه حدودی یاد گرفته اید. زیاد کسانی که تندخوانی نمی کنند، کسانی هستند که وسواس و استرس زیادی دارند و احساس می کنند که این نحوه مطالعه بر یادگیری درست آنها تاثیر خواهد گذاشت.

خواندن با صدای بلند

بعضی از داوطلبان فکر می کنند که با بلند خواندن، مطالب را بهتر فرا می گیرند؛ در حالی که این تفکر، مانع تندخوانی هست؛ ضمن اینکه موجب خستگی جسمی و تحلیل انرژی فرد می شود و امکان مطالعه در مکان های عمومی، مثل کتابخانه ها را نیز جهت افراد محدود می کند. به خاطر داشته باشید که مکث کردن روی کلمات چند هجایی، برگشت به عقب و بلندخوانی، سه عادت بد هنگام خواندن هستند که مانع تندخوانی و یادگیری بهتر و سریع تر مطالب می شوند؛ بعد اگر جزو آن دسته از داوطلبان یا دانش آموزانی هستید که عادت به بلند خواندن مطالب دارید، تلاش کنید که کم کم این عادت خود را ترک کنید و مطالعه با چشم را انجام دهید.

یکی از کارهایی که هر یک از شما داوطلبان عزیز در وقت آمادگی جهت کنکور، به منظور نتیجه گیری بهتر می توانید انجام دهید، به کارگیری شگرد تندخوانی

ادامه دارد

مرکز یادگیری سایت تبیان

واژه های کلیدی: یادگیری | مطالعه | جلوگیری | تمرکز | خواندن |


برچسب ها: , , , ,