«دست و دلم به درس خواندن نمی رود و هر چه می خواهم خودم را متقاعد کنم که باید درس بخوانم، نمی توانم؛ چه کار کنم»؟ …

با انگیزه باشید – بخش اول

با انگیزه باشید- بخش اول

«دست و دلم به درس خواندن نمی رود و هر چه می خواهم خودم را متقاعد کنم که باید درس بخوانم، نمی توانم؛ چه کار کنم»؟

این جمله را ممکن است که شمار قابل ملاحظه ای از داوطلبان در طی دوره آمادگی جهت کنکور بگویند. نداشتن انگیزه ممکن است که از همان ابتدا، یک داوطلب را از مطالعه بازدارد یا در طی دوران آمادگی، به دلایل مختلفی جهت وی پیش آید و او را از ادامه مسیر ناامید سازد. به علت اینکه نداشتن انگیزه به صورت کوتاه مدت (از چند دقیقه گرفته تا چند روز و حتی چند ماه) جهت مطالعه و آمادگی داوطلبان مسئله ایجاد می کند، در این مقاله تلاش می کنیم تا راجع به نقش انگیزه در موفقیت و علل و زمینه های از بین رفتن و ایجاد آن در طول آمادگی جهت کنکور، با شما صحبت کنیم.

با انگیزه باشید – بخش اول

قبل از هر چیز به این توصیه توجه داشته باشید که داشتن انگیزه در انجام هر کاری، عالی ترین موتور محرک و اساسی ترین عامل حرکت و رسیدن به نشانه هست؛ بعد هر چه قدر هم تلاش کنید، ولی انگیزه ای جهت درس خواندن و آمادگی جهت کنکور نداشته باشید، آخر راه و کسب نتیجه مطلوب مسئله خواهد بود. عوامل مختلفی ممکن است که مانع ایجاد انگیزه درس خواندن شما شود. از جمله این عوامل می توان به پرسشها خانوادگی، محتوای کتاب های درسی و علاقه نداشتن داوطلب به آنها، احساس وحشت یا نگرانی داوطلب از اوضاع خود در برابر داوطلبان دیگر، نداشتن هدف، برنامه و امکانات آموزشی جهت مطالعه خوب و اصولی، پرسشها جسمی و معنوی و … اشاره کرد. با توجه به اینکه شما داوطلبان عزیز تقریباً در اواسط مسیر مطالعه و آمادگی جهت کنکور قرار دارید، بهتر است که از همین الان (پیش از اینکه خیلی دیر شود) به ایجاد یا تقویت انگیزه های خود راجع به آمادگی جهت کنکور بپردازید. جهت تحقق چنین هدفی مورد نیاز است کارهایی را انجام دهید. از جمله بااهمیت ترین این کارها عبارتند از:

نشانه داشته باشید

هر رفتاری که انسان انجام می دهد، ناشی از تعامل سه عنصر هدف، انگیزه و نیاز هست. آیا هنگامی که ما تشنه می شویم، سراسیمه به هر طرفی می رویم، تا آب به دست آوریم و برطرف عطش کنیم؟ لیکن نیاز به آب داریم و کمبود آب در بدن ما، ایجاد انگیزه می کند و در نتیجه، جهت رسیدن به هدف، یعنی آب، همه تلاش و تلاش خود را به کار می گیریم. اگر شما می خواهید که انگیزه مطالعه کردن بیشتری پیدا کنید، در مرحله اول باید نشانه خود را مشخص کنید. هنگامی که مشخص شد که شما چه هدفی دارید، طبعاً جهت رسیدن به آن هدف، احساس می کنید که نیازمند چیزهایی هستید که از طریق مطالعه و درس خواندن به دست می آیند و در نتیجه، جهت دستیابی به آن چیزها، برنامه ریزی و سپس بر اساس آن برنامه، عمل می کنید.

پس جهت این که انگیزه کافی جهت درس خواندن پیدا کنید به این فکر کنید که جهت چه مطالعه می کنید. به آینده ای روشن بیندیشید که باید با دستان خود رقم بزنید و اکنون ابزار شما داوطلب عزیز جهت رسیدن به این آینده روشن، درس خواندن هست. به این فکر کنید که از خود جهت کنکور چه انتظاری دارید و این انتظار، واقعاً در حد توان شما و حتی بسیار کمتر از آن هست. ممکن است که در طول مسیر، بارها ناامید یا دلزده شوید؛ ولی با تمام قوا تلاش کنید تا همچنان نیرومند بمانید و به «اما» و «اگر»ها فکر نکنید و فقط و فقط به «باید»ها فکر کنید و اینکه شما حتماً در راه رسیدن به هدفی که در پیش گرفته اید، موفق خواهید شد؛ بعد هر آنچه را که شما را از این راه بازمی دارد، از سر راه خود بردارید و به هیچ سدی اجازه تظاهر در برابر خودتان را ندهید و همه سدهای ناامیدی، خستگی، بی حالی و «نمی توانم» ها را نابود کنید و با فکر کردن به هدف، انگیزه گرفته و محکم و نیرومند قدم در راه بگذارید.

«دست و دلم به درس خواندن نمی رود و هر چه می خواهم خودم را متقاعد کنم که باید درس بخوانم، نمی توانم؛ چه کار کنم»؟ …

زبان گردانی کنید

وقتی شما دوستان متعددی دارید، دوستی را که به شما زیاد شبیه هست، عاطفه و روحیه شما را دارد و به زبان شما سخن می گوید، زیاد دوست دارید و به حرف هایش زیاد توجه می کنید، و حتی زیاد او را به خاطر می سپارید. زبان کتاب، یک زبان عمومی و همگانی است و باید همچنین باشد. این شما هستید که باید بعد از مطالعه، کتاب و متن، نمودار و فرمول ها را به زبان خود بیان کنید. به این کار در اصطلاح، زبان گردانی گفته می شود. زبان گردانی، یکی از اصول مطالعه هست. فقط کافی است که جهت انجام این کار حوصله به خرج دهید؛ به این ترتیب که پیچیده ترین مطالب علمی را، همین طور که مطالعه می کنید و جلو می روید، به زبان ساده، قابل فهم و بیان خوشایند خودتان برگردانید. از خود مثال بزنید و حتی آن متن را یک بار دیگر به زبان راحت خودتان بنویسید. اگر بخواهید عیناً مطالب کتاب را بخوانید و حفظ کنید عملاً نمی توانید یادگیری عمیقی داشته باشید؛ ولی اگر با زبان گردانی مطالب را یاد بگیرید، خیلی راحت تر همه مطالب کتاب را بیان خواهید کرد و به خاطر خواهید سپرد.

مرکز یادگیری سایت تبیان

واژه های کلیدی: مطالب علمی | درس خواندن | داوطلبان | مطالعه | داوطلب | انگیزه | آمادگی |


برچسب ها: , , , , , ,