ازدواج، یکی از شخصی ترین مباحث در زندگی هر شخصی هست. از دگر سو، ازدواج به عنوان یکی از بااهمیت ترین مباحث خانوادگی باید در قالب و چارچوب خاص

سخت گیری های والدین جهت ازدواج

سخت گیری های والدین جهت ازدواج

ازدواج، یکی از شخصی ترین مباحث در زندگی هر شخصی هست. از دگر سو، ازدواج به عنوان یکی از بااهمیت ترین مباحث خانوادگی باید در قالب و چارچوب خاص خود قرار گیرد آیا که افراد در صورتی می توانند در زمینه ازدواج تصمیم درست بگیرند که از کمک و کمک والدین خود نیز بهره ببرند…..

مریم عطاریان – بخش کلوب ازدواج تبیان

ازدواج، یکی از شخصی ترین مباحث در زندگی هر شخصی هست. ازدواج به هم پیوستگی یک زن و مرد و ادای وظیفه ی طبیعی و حتمی جهت انسان ها است که اندیشه ی خالق دنیا به منظور استمرار موجودیت و بقای نسل بشر به عهده زن و مرد گذارده است که آن ها با انجام این عمل هم نیازهای جسمانی و عاطفی خود را برطرف می کنند و هم خلأ موجود در وجودشان را پر می سازند و هم سهم خویش را در تشکیل جامعه با تولید نسل و تربیت آن ها ادا می کنند. لذا اگر مرد و یا زنی در مراحل حیات خود از انجام این وظیفه طبیعی سرباز زند ، سلامتی جسمی و سعادت معنوی خویش را مختل ساخته است.
از دگر سو، ازدواج به عنوان یکی از بااهمیت ترین مباحث خانوادگی باید در قالب و چارچوب خاص خود قرار گیرد .افراد در صورتی می توانند در زمینه ازدواج تصمیم درست بگیرند که از کمک و کمک والدین خود نیز بهره ببرند.

تعامل سازنده والدین و فرزندان

بهره گیری درست از راهنمایی های والدین زمانی رخ می دهد که هم والدین توانایی ارایه یک نقشه راه شایسته را داشته باشند و هم جوان پذیرای این راهنمایی ها باشد و الا در جایی که والدین راهنمای خوبی نیستند و فرزندان نیز تعامل خوب و مثبتی با والدین خود ندارد، ارشاد و راهنمایی والدین راه به جایی نخواهد برد.
لذا ضرورت دارد که یک جوان با خانواده خود ارتباط خوب و اثر بخش داشته باشد.اگر این اتفاق بیفتد فرزندان می توانند تصمیم درستی در این امر بگیرند. جهت این منظور مورد نیاز است که :
– زمانی که با فرزند خود صحبت می کنند خوب به حرفهای وی گوش دهند و حرف دل فرزند خود آگاه شوند.
– تلاش کنند دنیا را از دید فرزند خود درک کنند و این کار را به خوبی انجام دهند و در این مرحله با فرزند خود همراهی کنید.
والدین تلاش کنند آنچه را که شنیده اند اعتبار ببخشند و نسبت به او درک هم دلانه نشان دهند.
زمانی که چنین رابطه ای بین والدین و فرزند ایجاد می شود ، فرزندان به والدین خود اعتماد می کنند و از انها راهنمایی می گیرند.

سخت گیری های والدین جهت ازدواج

تعیین وظیفه ممنوع!

خانواده نخستین و بااهمیت ترین پایه گذار شخصیتی و معیارهای فکری فرزندان است و نقش حیاتی در تعیین سرنوشت، سبک و خط مشی زندگی آتی آنان دارد. پسران و دختران جهت درک بهتر و زیاد و آشنایی با محیط اطراف و از همه مهمتر گزینش درست همسر، نیاز به راهنمایی و آگاهی والدین خود دارند

یک توصیه مهم که باید مد نظر قرار گیرد این است که والدین به هیچ عنوان نباید تعیین وظیفه کنند و لذا ضرورت دارد در این برهه زمانی فقط پیشنهاد خود را بیان کنند . ولی مسئله از آنجا شروع می شود که در امر گزینش همسر، والدین پا را فراتر گذاشته و در جریان گزینش همسر و در ادامه جریانات ازدواج، گوی سبقت را از جوانان ربوده و در کوچکترین مساله ای نظارت می کنند و وقت نظر دادن و پرداختن دو جوان به مساله مزبور را می گیرند.
همین سبک رفتاری باعث می شود که به مرور والدین دو طرف گاه به شدت درگیر ماجرا شده است و در ادامه یا جریان ازدواج منتفی می شود و یا اینکه ازدواج دو جوان، با مجموعه ای از دلخوری ها صورت می گیرد.

سرگردانی شیوا و فرهاد

شیوا و فرهاد دو سال است که در جریان آشنایی قبل از ازدواج هستند و دوران نامزدی را سپری می کنند. آنها از ادامه دار شدن زیاد دوران نامزدی به ستوه آمده ند. در حقیقت والدین دو طرف با اشکال تراشیهای زیاد، سنگ اندازیها و بداخلاقی هایی که با یکدیگر می کنند اجازه نمی دهند رابطه این دو به عقد منجر شود.
الان هم هر دو خانواده قهر هستند و این دو جوان عاشق، سرگردان و مستاصل مانده اند.
والدین شیوا در مورد کار فرهاد ابراز نگرانی می کنند و بیان می کنند چون فرهاد کارش قراردادی است باید اعتبار ای از طرف خانواده پسر ارایه شود تا رضایت به این ازدواج دهند به عنوان نمونه ملکی به نام شیوا شود.
خانواده فرهاد هم معتقدند که اعتبار فرهاد مهارت و تحصیلات وی است و حتی اگر کارش را از دست بدهد ان قدر توانایی دارد که یک زندگی را اداره کند. و به زیاد از ۱۴ سکه جهت مهریه رضایت نمی دهند.خانواده داماد اعتقاد است چون مسکن فرهاد را قرار است مهیا کنند لذا تمام هدایای جمع اوری شده است باید به دست انها برسد از طرف دیگر خانواده شیوا اصرار دارند که چهار قلم از وسایل برقی جهیزیه را خانواده فرهاد باید تامین کنند و ..
خلاصه تمام رابطه این دو خانواده بر سر مسایل این چنینی تیره و تار شده است و دو جوان سرگردان مانده اند که سرانجام این ازدواج چه می شود در حالی که این مسایل، دغدغه مهم خود شیوا و فرهاد نمی باشد…

چقدر خودرایی در ازدواج مورد نیاز است؟

بهره گیری درست از راهنمایی های والدین زمانی رخ می دهد که هم والدین توانایی ارایه یک نقشه راه شایسته را داشته باشند و هم جوان پذیرای این راهنمایی ها باشد

البته خود رای بودن و عدم دخالت دادن والدین و بزرگترهای فامیل در گزینش همسر احتمال گزینش نامناسب را زیاد کردن می دهد آیا که جوانان ممکن است وجوه مشترکی را که باید بین جوانان و خانواده ها حاکم باشد از سوی آنها درنظر گرفته نشود ولی هنگامی که دخالت والدین دو طرف از حد بگذرد نه تنها باعث موفقیت در ازدواج و آشنایی دقیق طرفین از یکدیگر نمی گردد بلکه خود یکی از موانع مهم و جدی در ازدواج جوانان امروزی شده است است.البته از دگر سو دخالت در صورت قانع کردن فرزند، بدون هیچ امر و نهی ای، به گونه ای که به فرزند آرامش دهد تا بتواند به درستی تصمیم گیری کند، چنین دخالتی اشکالی نخواهد داشت.

ازدواج، یکی از شخصی ترین مباحث در زندگی هر شخصی هست. از دگر سو، ازدواج به عنوان یکی از بااهمیت ترین مباحث خانوادگی باید در قالب و چارچوب خاص

شیوا و فرهاد چه می توانند بکنند؟

به نظر می رسد شیوا فرهاد با بزرگترین مشکلی که در حال حاضرمواجه شده است اند، نفوذ ناپذیر دانستن والدین خود در موافقت آنها با ازدواج هست؛ البته این بدان علت است که این دو نسبت به قدرت شگرف خود در اثر گذاری بر والدین خود آگاهی ندارند؛ لیکن والدین به شدت به فرزندان خود علاقه دارند وآنها می توانند با استفاده از راهکارهایی، چه از راه علاقه و چه از راه ترس، نظر والدین خود را جهت ازدواج جلب کنند.

از این رو آنها می توانند:

– تلاش کنند تا اطمینان والدین را نسبت به داشتن صلاحیت و توان پذیرش مسئولیت زندگی جلب کنند.
– عقیده خود را در مورد نادرستی تأخیر ازدواج به والدین اعلام کنند.
– می توانند به صورت غیر مستقیم؛ مانند ابراز ناراحتی و افسردگی به خاطر تنهایی، نارضایتی خود در تاخیر ازدواجشان را آشکار نمایند.
– می توانند بر یکی از والدین اثر گذاشته و او را به سراغ دیگری فرستاد.
– می توانند از دیگر اعضای خانواده مانند خواهر، برادر و یا بزرگان فامیل که می توانند بر والدین تاثیرگذار باشند، کمک گرفته و جلب واسطه کنند.
نکته بسیار مهمی که به فرهاد و شیوا توصیه می شود این است که تلاش کنند تا از حرف زدن والدین ارزش بر آشفته نشوند و به جای بر آشفتگی، باید درست برخورد کنند تا وقت جهت تبادل نظر منطقی و حل مساله ایجاد گردد.
خود رای بودن و عدم دخالت دادن والدین و بزرگترهای فامیل در گزینش همسر احتمال گزینش نامناسب را زیاد کردن می دهد

والدین همواره باید به یاد داشته باشند که:

خانواده نخستین و بااهمیت ترین پایه گذار شخصیتی و معیارهای فکری فرزندان است و نقش حیاتی در تعیین سرنوشت، سبک و خط مشی زندگی آتی آنان دارد. پسران و دختران جهت درک بهتر و زیاد و آشنایی با محیط اطراف و از همه مهمتر گزینش درست همسر، نیاز به راهنمایی و آگاهی والدین خود دارند.
اما والدین نیزباید بدانند که انعطاف پذیری یکی از شاخصه های مهم جهت ایجاد سازگاری زیاد در جهت حفظ و پیشبرد یک ازدواج موفق هست. بنابراین با چشم پوشی و نرمش نسبت به بعضی مسایل خصوصا مباحث جانبی که زیاد با مادیات مرتبط هست، نه تنها می توانند از تنش های بی علت پیشگیری کنند، بلکه گامی محکم و اساسی در جهت تحکیم بنیان های خانوادگی فرزندان خود بردارند.

برای اطلاع از طرح همسان گزینی تبیان اینجا کلیک کنید


واژه های کلیدی: راهنمایی | خانواده | والدین | ازدواج | فرزندان | خانواده | فرزند | زندگی | والدین | آشنایی


برچسب ها: , , , , , , ,